Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów
Komórka odpowiedzialna : Referat Dróg i Zieleni
Miejsce składania dokumentów :
Urząd Miasta w Tuszynie
ul. Piotrkowska 2/4
95-080 Tuszyn
Kto może wystąpić z wnioskiem :
Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek- art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r., poz. 1614 ze zm.) :
1) posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości;
2) właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm.), zwanej dalej „Kodeksem cywilnym” – jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.
Zgoda właściciela nieruchomości, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie jest wymagana w przypadku wniosku złożonego przez:
1) spółdzielnię mieszkaniową
2) wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2019r., poz. 737);
3) zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa
4) użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, niebędących podmiotem, o którym mowa w ust. 2
Godziny przyjmowania petentów :
poniedziałek | 7:30 – 15:30 |
wtorek | 7:30 – 17:00 |
środa | 7:30 – 15:30 |
czwartek | 7:30 – 15:30 |
piątek | 7:30 – 14:00 |
Kompetencje organu:
Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków. W sytuacji, gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa usytuowanego w pasie drogowym drogi publicznej (z wyłączeniem obcych gatunków topoli) zezwolenie na usunięcie drzewa wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Sposób i termin załatwienia sprawy:
Organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu przed jego wydaniem dokonuje oględzin w zakresie występowania gatunków chronionych. W przypadku, gdy usunięcie drzewa lub krzewu miałoby naruszyć zakazy w stosunku do gatunków chronionych, postępowanie zostaje zawieszone do czasu uzyskania zezwolenia na czynności podlegające tym zakazom.
Zgodnie z zapisami Kodeksu postępowania administracyjnego organ obowiązany jest do załatwienia sprawy bezzwłocznie. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Dla jakich drzew i krzewów nie jest wymagane zezwolenie?
Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów określa art. 83f ust.1 ustawy o ochronie przyrody. Stanowi on, iż przepisów art. 83 ust. 1 nie stosuje się do:
- krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
- krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
- drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
- drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej ( właściciel nieruchomości obowiązany jest dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia);
- drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
- drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz. U. z 2018r., poz. 2129 ze zm.);
- drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
- prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
- drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
- jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
- inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
- drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f.
Opłaty :
Posiadacz nieruchomości ponosi opłaty za usunięcie drzew lub krzewów (chyba, że podlega wyłączeniu naliczania opłat), opłaty te są naliczane w zezwoleniu na usunięcie drzew lub krzewów. Organ właściwy do wydania zezwolenia odracza termin uiszczenia opłaty za jego usunięcie na okres 3 lat w przypadku uzależnienia wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu od przesadzenia tego drzewa lub krzewu albo dokonania nasadzeń zastępczych. Jeśli przesadzone lub posadzone drzewa lub krzewy zachowały żywotność po upływie 3 lat lub jej nie zachowały z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości opłata podlega umorzeniu.
Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów jest zwolnione z opłaty skarbowej. Wyjątek stanowi złożenie pełnomocnictwa do załatwienia sprawy, za które należy uiścić opłatę w wysokości 17 zł z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu (rodzice, dziadkowie), zstępnemu (dzieci, wnuki), rodzeństwu, osobie ujawnionej w CEIDG, jako pełnomocnik (Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej Dz. U. z 2018r., poz. 1044 ze zm.)
Tryb odwoławczy:
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Burmistrza Miasta Tuszyna w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Wymagane dokumenty:
1) Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, który powinien zawierać:
imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
3) zgodę właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4;
- nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
- obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni, nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
- wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
- miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu – określające usytuowanie drzewa na nieruchomości;
- plan przesadzenia drzewa lub krzewu lub plan nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów;
- zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom, jeżeli zostało wydane.
Oświadczenia, o których mowa składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.