Akt zgonu - sporządzenie aktu
Komórka odpowiedzialna : Urząd Stanu Cywilnego
Miejsce składania dokumentów :
Urząd Miasta w Tuszynie
ul. Piotrkowska 2/4
95-080 Tuszyn
Kto może wystąpić z wnioskiem :
Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
1) małżonek lub dzieci zmarłego
2) najbliżsi krewni lub powinowaci
Zgłoszenia zgonu można dokonać działając przez pełnomocnika.
Pełnomocnik dołącza do kompletu dokumentów oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo musi wskazywać kto, kogo, do jakiej czynności upoważnia, a ponadto musi być zaopatrzone w datę i podpis mocodawcy. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Wolne od opłaty skarbowej jest jednak złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Godziny przyjmowania petentów :
poniedziałek | 7:30 – 15:30 |
wtorek | 7:30 – 17:00 |
środa | 7:30 – 15:30 |
czwartek | 7:30 – 15:30 |
piątek | 7:30 – 14:00 |
Opłaty:
Wysokość opłaty skarbowej :
opłata skarbowa od pełnomocnictwa - 17 zł, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
Sporządzenie aktu zgonu oraz odpis skrócony aktu zgonu wydawane po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie we właściwym USC karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Rejestracja zgonu nie wymagająca postępowania wyjaśniającego następuje od razu. Czynności rejestracji trwają ok. 30 minut.
Na potwierdzenie dokonania rejestracji wnioskodawca otrzymuje odpis skrócony aktu zgonu.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Wymagane wnioski i dokumenty:
1) karta zgonu wystawiona przez lekarza
2) dowód osobisty osoby zmarłej oraz dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon
3) paszport osoby zmarłej – jeśli był ważny w chwili zgonu
4) oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa – jeśli osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu działa przez pełnomocnika
5) oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego. ( w przypadku wydania dodatkowych odpisów aktów zgonu)